AI w walce z dezinformacją: Jak uczyć uczniów krytycznego myślenia?
Twoi uczniowie czerpią wiedzę z TikToka? Naucz ich, jak odróżniać fakty od fałszu w erze AI. Poznaj strategie i narzędzia do budowania odporności na dezinformację.
Oskar Seweryn
Ekspert w dziedzinie AI w edukacji, trener nauczycieli, pasjonat nowoczesnych technologii edukacyjnych.
Sztuczna inteligencja z jednej strony stała się potężnym narzędziem do tworzenia i rozpowszechniania dezinformacji (np. deepfake, realistyczne fałszywe teksty), z drugiej zaś oferuje unikalne możliwości, aby uczyć młodych ludzi, jak się przed nią bronić. W erze, w której każde dziecko ma dostęp do nieograniczonego strumienia informacji, umiejętność jej krytycznej oceny staje się ważniejsza niż kiedykolwiek.
Najistotniejsze informacje:
• Ponad 60% nastolatków ma trudności z odróżnieniem wiadomości prawdziwej od fałszywej.
• AI może być użyte jako symulator dezinformacji w kontrolowanym środowisku edukacyjnym.
• Uczenie o tym, jak działają algorytmy (np. bańki informacyjne), jest kluczowe.
• Nauczyciel musi nauczyć uczniów zadawać pytania, a nie tylko konsumować treści.
• Kompetencje z zakresu media literacy to dziś fundament edukacji obywatelskiej.
Problem: Naiwność cyfrowa i bańki informacyjne
Uczniowie dorastają w świecie, gdzie algorytmy mediów społecznościowych podsuwają im treści, które są angażujące, a niekoniecznie prawdziwe. Prowadzi to do zamykania się w tzw. bańkach informacyjnych i bezkrytycznego przyjmowania informacji, które potwierdzają ich wcześniejsze przekonania. Rozwiązaniem jest aktywne uczenie krytycznego myślenia z wykorzystaniem tych samych technologii, które stanowią zagrożenie. Musimy pokazać uczniom, "jak działa mechanizm", aby mogli stać się świadomymi, a nie pasywnymi użytkownikami sieci.
Strategie nauczania krytycznego myślenia z użyciem AI
Zamiast zakazywać i straszyć, wykorzystajmy AI jako narzędzie dydaktyczne do budowania cyfrowej odporności.
1. Dekonstrukcja Fake Newsa z ChatGPT
Zadaj uczniom zadanie, aby znaleźli w sieci przykład dezinformacji. Następnie, używając ChatGPT, przeprowadźcie wspólną analizę.
Prompt dla uczniów: Oto artykuł: [wklej link lub tekst]. Przeanalizuj go pod kątem potencjalnych technik manipulacji. Zwróć uwagę na: emocjonalny język, brak źródeł, powoływanie się na nieznanych "ekspertów", błędy logiczne.
2. Symulacja tworzenia dezinformacji
W kontrolowanych warunkach poproś uczniów, aby użyli AI do stworzenia krótkiego, ale przekonującego tekstu promującego nieprawdziwą informację (np. "Naukowcy odkryli, że brokuły świecą w ciemności"). Celem tego ćwiczenia jest zrozumienie, jak łatwo jest tworzyć wiarygodnie brzmiące fałszywki. Po ćwiczeniu konieczna jest dyskusja na temat etyki AI.
3. Weryfikacja źródeł z pomocą AI
Narzędzia takie jak Perplexity.ai czy wyszukiwarki zintegrowane z AI (Google, Bing) potrafią podsumowywać informacje i podawać źródła, na których się oparły. Naucz uczniów, aby zawsze sprawdzali te źródła.
Zadanie: Znajdź za pomocą AI odpowiedź na pytanie: "Czy regularne picie kawy jest zdrowe?". Wypisz 3-5 źródeł, na które powołała się sztuczna inteligencja i oceń ich wiarygodność (Czy to blog, portal plotkarski, czy recenzowane czasopismo naukowe?).
4. Analiza obrazów i wideo
Porozmawiaj z uczniami o technologii deepfake. Pokaż im przykłady i omów, na co zwracać uwagę (nienaturalna mimika, błędy w oświetleniu). Użyj narzędzi do wykrywania obrazów generowanych przez AI, aby pokazać, że weryfikacja jest możliwa.
Nowa rola nauczyciela: Przewodnik po cyfrowym świecie
W erze AI rola nauczyciela ewoluuje. Stajemy się kuratorami informacji i przewodnikami, którzy uczą, jak nawigować w skomplikowanym ekosystemie medialnym. Naszym celem nie jest już tylko przekazywanie wiedzy, ale przede wszystkim wyposażenie uczniów w narzędzia do samodzielnego myślenia. To najważniejsza lekcja, jaką możemy im dziś zaoferować.